mandag 3. august 2009

Jippi,ledig hytte på Nes

Hei alle sammen.Var så blaut i morres og natt at jeg ringte Vivian i supportig teamet for og få henne til og se om det var en ledig hytte på Nes,og der er jeg nå.Da er jeg tørr og kan blogge litt alikevell.Ja det har vært noen lange økter de siste dagene.Klarte og lure meg ut fra Oddane-sand kl sju om kvelden på fredag.Kunne ikke starte der jeg gikk iland da det var sykt med olje som veltet innover.Padlet ut fra en annen strand like ved,gikk litt tilbake men måtte snu pga masse oljeflak.Gikk langt ut i havet men traff på mange svære flak.Blei nødt til og gå lenger ut en jeg hadde planlagt for det var masse strøm og noen digre dønninger som stadig brøt.Havnet tilslutt på Svenner fyr

 svenning-oslo 008

For en plass,banket på noen dører på fyrmesterboligen og der stod Aksel og sa jeg kunne ligge i naustet,rett etterpå kom Asbjørg og sa jeg måtte ligge inne i en god seng.Aksel og Asbjørg er vertsfamilie på fyret en uke om sommeren.De hadde hatt det travelt med og redde en skøyte som stadig fikk bank av dønningene i stormen.Morningen etter lurte jeg på hva i alle dager jeg skulle gjøre med kajakken,den så ikke ut.

svenning-oslo 011

Så kom Aksel og sa jeg kunne vaske den her.Han kom med vann så vi varmet,salo og kluter.Jeg skrubba i ca to timer før jeg var fornøyd.Er ennå litt men det tar jeg når jeg er kommet hjem.Verre er det med jakken,vesten og spruttrekket.der får jeg det ikke skikkelig vekk.Spiste frokost med dem og et hyggelig par fra Savern før jeg vinket farvell og dro mot Oslofjorden.Havnet på Bastø om kvelden på en dårlig leirplass.Klarte og tryne inni et tornekratt så jeg fikk et kutt i øret og verket hele natten.Det er livsfarlig på land,det har jeg sagt før.Stod grytidlig opp morningen etter for og nå Oslo og opraen.Jeeeesp for en kjedelig og lang fjord.Trodde aldri jeg skulle komme fram med motstrøm og vondt i øret.Kom tilslutt til Nesodden hvor jeg skimtet byen,men det var enda et stykke igjen.Da jeg nermet meg opraen kom det mange svære båter på kryss og tvers,var ganske liten der ja.Traff på en robåt som var litt lenger inne enn meg og han fant ut at Stena-linjen kom rett mot ham.Han snudde og rodde som en gal med kånå på baktoften og hoia.Eg lo godt då.Han smilte tilbake da det gikk greit.Inne på opraen klappet jeg litt på den,turde ikke synge da det var så mye folk der.

opraen-litt film mot moss 005 

Jeg måtte ha litt mat og.Lurtelitt på hvordan jeg skulle klare det.Bandt kajakken til en flytebrygge,spurtet som en gal i våtdrakt,padlesko og jakke sikksakk mellom de narkomane på Østbanen med pengeposen i hånden.Kjøpte meg noen boller og brus.Samme tilbake igjen.Folk trodde sikkert jeg hadde stjålet noe.Kajakken lå like fin.Padlet ut til Hovedøya hvor jeg tenkte jeg skulle overnatte.Der har ingen lov til og overnatt i telt så jeg etter en stund.Shit og hadde pakket ut alt utstyret og.Så det var en fin resturant der så jeg skiftet fort og gikk tjue minutt igjennom skogen for og finne ut at det bare var medlemmer i båtklubben som kunne spise der.Ruslet tilbake til campen og hadde litt boller og brus istedet,godt det og når du er supersulten.Natten guet jeg meg til.Fant ut at jeg måtte sove ute under noen svære trær.La meg til med liggeunderlag,sovepose og teltet oppå meg.Så begynte det og regne og det holdt på i fire timer.Alt var DASSAS (veldig vått).Soveposen kunne jeg vri likedann med jakken.Fikk ikke sove så mye så jeg startet så fort det blei lyst.Fikk medvind og med strøm ut denne gang og vips så var jeg her på Nes.Tok og igjen en seilebåt som seilte utvover i fjorden ,smilte til dem men de kikket ikke engang på meg bare startet motoren og kjørte ifra.Litt rart at nitti prosent av seilbåtene jeg har sett langs kysten har ikke seilene oppe,uansett vilken vei vinden blåser.Her på Nes tok de godt i mot meg.Hjalp meg med utstyret opp til hytten,kjempegreie alle sammen.Tusen takk.Da blir det Hvaler i morgen vist været holder seg og Strømstad på onsdag.Litt rart at det snart er slutt men jeg gleder meg til og gjenforenes med alle hjemme.Ha det fint vi snakkes snart.

Mvh Tom

12 kommentarer:

  1. Skuffelsen over å høre at du ikke sang på Operaen er stor men til å leve med.
    Ikke lov til å overnatte i telt??
    Ka e det slags ordning?
    Det værste va allikevel å læse om oljesølet,
    helt utrolig at det går an i en færdig værden-
    å lage så mye kvalme og søl med et bulkskip.
    Æ e ikke sint bare veldig skuffa over kapteinen.
    Vel vel, du får fortsætte med godt mot og prøve å unngå oljesøl de siste milan.
    Mvh. Lars

    SvarSlett
  2. Hei!
    Ja, dette er spennende! Ser du har startet på turen til Hvaler. Blir sikkert godt å komme vekk fra oslogryta. Du liker ikke sånt du! Så Snakkes vi snart da, om! Take care!
    Klem fra mor

    SvarSlett
  3. Nå Tom er det ikke lenge igjen. Trist at jeg ikke traff deg en eneste gang på turen ! Men men. Har jo fulgt med deg så og si hver dag og snakket med deg på tlf. Gleder oss til å se deg. Lykke lykke til videre, min beste storebror.
    Dolfi

    SvarSlett
  4. Heia onkel Tom! Me heie på deg! Nå e du snart i mål. har vært kjempekjekt og spennande å følga med deg, men nå glede me oss te du komme hjem og me får se deg igjen! Stor klem fra Maren og Eirik

    SvarSlett
  5. Øyvind Amundsen4. august 2009 kl. 18:41

    Tenk Hvaler snart. Blir spennende og treffe ukjente slektninger der.

    SvarSlett
  6. Heia Tom!
    Hørte du blei tatt godt imot på Hvaler! Overraskelse at far og 2 brødre også var der?`
    Gratulerer så langt! Jamen har du padlet langt i dag! Take it easy i morgen!
    Godnatt!
    Klem fra mor.

    SvarSlett
  7. Fantastisk at du er på Hvaler, og at du ble møtt av, Øyvind og Knut inge . Kos dere masse med slekta.

    Klem klem torild

    SvarSlett
  8. Skrev litt feil i går. Det var jo begge brødre og far som møtte deg på Hvaler. Tenker du var overrasket da ! Nå er du vel i gang med det siste stykket ditt på ferden. Lykke lykke til. Klem fra Torild

    SvarSlett
  9. Heia Tom - Gratulerer med den store bragden. Det har vært kjempekoselig å følge deg på ferden. Vi har lært mange nye steder langs kysten vår. Nå sitter vi på Husøy på Senja. Skulle gjerne ha vært i Strømstad å tatt i mot deg. Ha en fin feiring!

    SvarSlett
  10. Tom.
    Bøye meg i støvet. Takk for mange fine skildringer underveis. Det har vært en opplevelse. Gratulere så mye med fullført tur.
    Du e goe :-)

    Mvh Stein Malmberg

    SvarSlett
  11. Hei Tom

    Gratulere men en fantastisk stor bragd du har gjennomført. Det har vært en sann opplevelse å følge deg på ferden nedover. Fantastisk fine bilder og skildringer. Det står stor respekt av det som du har gjort. Kos deg nå sammen med familie og venner og ha en fin feiring

    Gratuler igjen, ha en fortreffelig fin dag og lykke til videre.

    Per Ragnar Jensen

    SvarSlett
  12. Hei Tom
    Gratulerer så mye med vellykket tur!

    Har fulgt med dæ siden du padla forbi luftskipsmasta her i Vadsø.
    Fantastiske innlegg du har skrevet fra turen din.
    Ikke minst alle bildan. Håper du legger ut alt du har tatt fra turen her på sia di ettervært.

    Nu lurer æ bare på kordan blogg æ skal sjekke 10 ganger om dagen for å se om det e kommet nye oppdateringer :\

    Mvh
    Dan

    SvarSlett