torsdag 30. juli 2009

Venter på stormen

 

Skjervøy-Nesodden 039

Hei alle sammen.Har vært litt dårlig til og oppdatere bloggen men har vært på mye besøk og hatt lange padledager i det siste.Har funnet ut at en må skrive når en har ånnå,vist ikke blir det bare tull og tøys.Kom meg fint ut fra Lindesnes med god vind i rygg.Tok peiling på utsiden av holmene.Synes det er best langt uti havet,kun Danmark til høyre for meg.Var noen flotte fyr nedover.

songvår-høvåg 007

Dette bildet er fra Ryvingen.Forsatte så til Songvår hvor jeg capet i et lite naust.Var en liten åpning i en dør hvor jeg klarte og lure meg inn.Dagen etter hadde jeg blitt innvitert til hytten til Bjørn og Linda Maaseide på Høvåg.Var på utsiden igjen og passerte Østergapet i fint vær.Så var det Blindleia,herremann så båter.Tror alle båtene i sør-norge var der på en gang.Fulgte så leia inn mot Høvåg hvor Bjørn kom med sin lille Hydrolift og geleidet meg inn til hytten.Lå bak i hekkbølgen i ti km/t.Padlet og forbi noen snekker.Stilig,mange lurte nok på hva jeg tenkte på der ja.

Kom så fram til hytten hvor vi grillet og jeg fikk et herlig bad og en god avslappning i bobblebadet.På kvelden tok vi båten inn til Kristiansand for og spise.For en båttur.Kjørte i 62 knop innover,det raskeste jeg har kjørt i båt kan jeg si.Tusen takk for en flott dag på Høvåg Bjørn og Linda.

songvår-høvåg 016

Morningen etter var jeg klar for Grimstad.Hadde selvfølgelig mistet GPSen så jeg var uten kart.Da jeg var nede ved bryggen kom det en mann plutselig ut fra en hekk og spurte om jeg var Tom.Hilste hjertelig på ham(har selvfølgelig glemt navnet ditt men får vel snart en mail av deg).han spurte om jeg ville ha selskap et stykke nedover.Sa selvfølgelig ja.Han fulgte meg helt til Moysanden i Grimstad.Hadde en fantastisk tur.Var kjempekjekt og høre alle historiene dine pluss all den kjenskap han hadde om gammle tider

songvår-høvåg 023

nedover til Grimstad.Gleder meg til og padle med ham i Lysefjorden.Kom så til Moysanden hvor Rita og ungene tok hjertelig imot meg.Alltid kjekt og komme til dem.Fikk låne bilen for og kjøre og kjøpe ny GPS.Blei en dyr sak men må ha det.Hadde bare kart til Kragerø men satser på og få tak i resten av kartene i Porsgrunn i dag.Mens jag var ute laget Rita nakkekotteletter med masse godt til,jeg spiste meg kjempe mett.Vivian hadde sagt at han spise masse for tiden så du må lage masse mat.På kvelden ruslet jeg en liten tur med hunden deres nedover til Moysanden for og treffe Gunleif og konen som var der med bobilen.Kjempe kjekt og treffe dere der.Pratet litt om turen min og jeg fikk legge kajakken ved bobilen deres.

songvår-høvåg 001

Dagen etter var det prat igjen med en avis før jeg sa hadet og padlet videre mot Kragerø.Ville inn der for og se om de hadde kart der.Det hadde de ikke så jeg padlet mot Kjønnøya hvor jeg skulle treffe min tante,søskenbarn og en fra avisen Varden.Padlet to km feil så jeg kom seint fram,ikke lett med bare et vanlig veikart og navigere etter,håper jeg får tak i kart i dag altså.Det ble et hjertelig gjensyn med slekten min.Tante Elsa lurte fælt på hvor jeg hadde all maten min gjemt.Tok da opp en boks med sardiner og sa at dett var dett.Lo godt da.Tok masse bilder så var det og krysse Langesundsfjorden over til Nevlunghavn.Blei en skikkelig tøff kryssing men hadde full kontroll.Svære bølger og mye vind.Båten er bare helt rå i store bølger.Stod en del folk på land og så når jeg kom innover og trodde jeg var gal som var ute i dette været.Jeg fortalte dem da at jeg hadde nå fått ganske god erfaring med slike bølger etter 82 dager på tur i allslags vær.De var alikevell overgitte.

I dag kommer Lisbet og Torbjørn og henter meg her på campingplassen,det gleder jeg meg til.Kjører nok da inn til onkel Kjell og Tante Elsa.Har som sagt meldt storm så det blir ingen padling i dag.Håper på nydelig vær i morgen på min ferd vider inn mot opraen hvor jeg skal ta en trall

songvår-høvåg 012

Må bare si at nå har jeg og klart og miste telelinsen min på sjøen og.Så til nå har jeg mobil,gps og telelinse loggført som tapt på havet.Lurer på om jeg kan få noe igjen på europeiske som jeg har?har noen peiling på slikt?

Ja ja ikke noe og gjøre med det,klarer ikke overskygge alt det fantastiske jeg har opplevd på denne turen.    Tom.

3 kommentarer:

  1. Heisann Tom.
    Hadde håpet på å treffe deg når du
    ankom Operaen men det ser ut til at det ikke skjer med den farten du raser avgårde med.
    Hadde vært artig å sett deg "tralle" på Operaen.
    Reiser til Litauen i morgen for å hente båten til Norge.
    Vi får se hva som skjer, kansje jeg oppdager deg på tur ut Oslofjorden etter opptredenen din på Operaen.
    Du får kose deg videre Tom.
    Mvh. Lars

    SvarSlett
  2. Hallais vennen,

    Nå er det ikke langt igjen :)Da blir det jammen meg konsert på deg likevel. Gleder meg til det og er glad for at du kommer hjem i tide. Mange som ville være med så det hadde blitt litt vrient...:)
    God klem fra meg

    SvarSlett
  3. Hei Tom!
    Ja, vi venter spent på stormen, vi og! Ta det kuli og fortøy kajakken godt! Håper du koser deg hos familien. Skal bli kjekt å høre om det!
    Godnatt og klem fra mor og far.

    SvarSlett